Communiceren met de 7 BESTING thema’s

Werken met de BESTING-methode in communicatie gaat verder dan strategie en kanalen. Het gaat óók over de mensen die ermee werken en die het uitdragen. Geloven zij in het verhaal? Zijn ze geïnspireerd om het uit te dragen? Hebben ze alles wat nodig is om het tot een succes te maken? Want als zij er niet in geloven, hoe kan je dan verwachten dat de buitenwereld er wél in gelooft?

Met de BESTING-methode als leidraad voor het communicatieplan zorg je ervoor dat je zowel de interne als de externe kant van het verhaal beide voldoende aandacht geeft. Het resultaat?

Een communicatieboodschap die staat als een huis!

We geven je graag onze tips hoe je met de BESTING-methode binnen het communicatievak aan de slag kunt:

De 7 BESTING-thema’s

B – Believe: zorg dat iedereen gelooft in de boodschap en het doel

  • Start elk traject met het scherp krijgen van het waarom achter de communicatie.
  • Bij crisiscommunicatie: zorg dat kernboodschappen geloofwaardig, eerlijk en duidelijk zijn. Ook als de boodschap pijn doet.
  • Bij reguliere communicatie: werk alleen aan plannen die intern stevig verankerd zijn.

Geloven alle betrokkenen (organisatie, team, woordvoerders, communicatiemedewerkers, enz.) er zelf in en straalt de boodschap dat uit?

E – Environment: creëer de optimale omgeving voor effectieve communicatie

  • Breng in kaart welke interne en externe betrokkenen van invloed zijn.
  • Zorg dat besluitvormers, woordvoerders en communicatieafdelingen in één lijn werken.
  • Breng in beeld wie of wat je kan tegenwerken.
  • Bouw een ‘supportteam’ om de boodschap heen, waarin iedereen vanuit zijn of haar eigen talenten een bijdrage kan leveren.

Let op timing, kanalen en omstandigheden, zoals media-agenda, politiek klimaat, intern draagvlak.

S – Story: vertel het juiste verhaal, op de juiste manier

  • Vertaal de kernboodschap naar een krachtig, samenhangend verhaal.
  • Voor crisiscommunicatie: kies voor helder, eerlijk en snel.
  • Voor campagnes: maak een verhaal dat mensen raakt en verbindt met de waarden van de organisatie.
  • Wij zetten daarbij (een combinatie van) storytelling-technieken in.

Maak ook eens gebruik van het contrast. Zet twee uitersten naast elkaar (voor/na, arm/rijk, toen/nu). Het laat de verandering of kernboodschap extra opvallen.

T – Tools: zet de juiste middelen en kanalen in

  • Kies niet voor ‘alles tegelijk’, maar voor de middelen die het doel en de doelgroep het beste bereiken.
  • Zet formats en contentkalenders slim op.
  • Voor woordvoering: media-instrumenten, Q&A’s, statements en social mediaplannen.
  • Voor interne communicatie: intranet, nieuwsbrieven, bijeenkomsten.

Ga ook na of alle betrokkenen over de juiste tools beschikken om hun taken goed uit te voeren, van een goede werkplek en een laptop met de juiste programma’s, tot (extra) opleiding of training.

I – Inspiration: houd de energie en creativiteit hoog

  • Daag jezelf uit om buiten de gebaande paden te denken.
  • Breng voorbeelden en trends uit andere sectoren in.
  • Kijk hoe en waar je als organisatie of team anderen kunt inspireren, deel ook je eigen ‘best practices’ of de momenten waarop het misging en hoe je daar als organisatie of team mee omging.

Organiseer inspiratiesessies voor medewerkers en woordvoerders zodat zij met overtuiging het verhaal uitdragen.

N – Need: baseer alles op de echte behoefte

  • Analyseer wat betrokkenen, klanten of inwoners écht nodig hebben aan informatie, context en betrokkenheid.
  • Gebruik luistermethoden: interviews, enquêtes, media- en sentimentanalyses.

Voorkom dat communicatie wordt gestuurd door zendingsdrang en aannames in plaats van feiten en de behoefte van de doelgroep.

G – Glory: evalueer en vier successen

  • Meet of de communicatie zijn doel heeft bereikt (bereik, sentiment, gedragsverandering).
  • Deel successen intern en extern, zodat het vertrouwen groeit.
  • Leg ‘best practices’ vast zodat ze een volgende keer nog beter toepasbaar zijn.

Vier als team of als organisatie niet alleen de grote successen, maar ook de kleine tussenstappen.

Wil jij voor jezelf of jouw team meer leren over de BESTING-methode voor communicatie?

pijl voor website

Ik heb een vraag

Ik wil graag
Logo Platform 9

Informatiemap Spanje

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de informatiemap voor de workation in Spanje. Na het invullen van je naam en emailadres ontvang je de downloadlink in je mail.