Nieuws en tips

voor en door ondernemers

4 tips voor succesvol ondernemen met een stevig fundament

Credo Johnson and Johnson, voorbeeld van een stevig fundament voor een succesvol bedrijf

Of je nou ZP’er bent of je bent MKB’er met 30 medewerkers: je hebt ervoor gekozen om als ondernemer je brood te verdienen. Je weet als geen ander dat je de ene keer jezelf voorbij holt en op andere momenten in de startblokken staat te popelen. Je hebt te maken met pieken en dalen, successen en tegenvallers en daarbij moet je ook nog eens inventief, creatief en flexibel zijn. Het is niet voor niks dat ondernemers boeiende, inspirerende mensen zijn!

Wat alle succesvolle ondernemers met elkaar gemeen hebben – van groot tot klein – is het stevige fundament onder hun bedrijf. Als jouw fundament stevig verankerd is, dan kan je bedrijf tegen een stootje. Is jouw bedrijf gebouwd op jouw overtuigingen, je innerlijke drive, passie en talenten, dan heb je een krachtig fundament om te starten, te groeien of door te ontwikkelen.

Vier tips voor het fundament van jouw bedrijf

1. Kijk af

Wie runt in jouw ogen een mooi bedrijf? Op welke ondernemer zou je stiekem wel een beetje willen lijken? Kijk eens hoe de website eruit ziet, hoe hij of zij zich presenteert op social media, lees de verhalen en laat je inspireren. Blijf jezelf ontwikkelen: lees boeken en blogs, spar met andere ondernemers, volg trainingen, ga eens op een bijeenkomst met een boeiend thema.

2. Denk na

Neem de tijd om stil te staan bij jouw fundament. Stel jezelf slimme vragen die je naar de kern brengen. Doe dat niet tussen 2 afspraken door, maar maak een wandeling, ga sporten, trek je terug in een hutje op de hei, ga in bed liggen met de gordijnen dicht. Doe wat voor jou werkt en denk na over de volgende vragen:

➡️ Als alles kan, the sky is the limit, wat wil je dan bereiken?

➡️ Waarom is dat belangrijk voor jou persoonlijk?

Wees niet te snel tevreden met het antwoord. Duik erin, dompel je onder en stel jezelf na elk antwoord steeds dezelfde vraag: oké, maar waaróm dan?

3. Vier feest

Vergeet vooral niet te genieten van wat je doet en je successen te vieren. Met je medewerkers, met collega-ZP’ers, met je samenwerkingspartners, met je klanten, met je partner, je vrienden, de buurvrouw, de pakjesbezorger. Haal taart bij de koffie of gooi de bitterballen in de frituur, ontkurk die fles en proost op elk succes, groot en klein. Vertel aan de mensen met wie je het viert, waarom je juist dit succes(je) viert, waar je trots op bent, hoe je je voelt en wat het voor je betekent. Als je hart van enthousiasme sneller gaat kloppen, ben je dichtbij je fundament.

4. Schrijf op

Afgekeken? Nagedacht? Successen gevierd? Stap dan eens helemaal uit de waan van de dag en plan momenten om te reflecteren op jezelf en je bedrijf en om al je ideeën en inzichten op te schrijven. Een stevig fundament is niet snel met een potlood op een post-it gekliederd, het wordt niet uitgegumd en aangepast aan de grillen van de tijdgeest en de waan van de dag. Daar pas je je diensten en je producten op aan, maar niet het fundament wat daaronder ligt. Dat moet staan als een huis. Geef woorden aan jouw fundament, schrijf en herschrijf totdat er een fundament staat wat je in marmer kan beitelen of in beton kan gieten.

Voorbeeld: in beton gegoten

Een mooi voorbeeld is het credo van Johnson & Johnson in Amerika. In de hal van het hoofdkantoor staat een marmeren muur (of is het beton?) met daarin de tekst gebeiteld die een CEO in 1943 schreef. Producten en diensten zijn sinds 1943 ontwikkeld en veranderd, maar het fundament is nog hetzelfde.

Credo Johnson and Johnson, voorbeeld van een stevig fundament voor een succesvol bedrijf
Credo Johnson & Johnson op het hoofdkantoor. Afbeelding via Johnson & Johnson

Bouw je fundament met Platform 9

Platform 9 wijst je de weg

Online sessie, waarin je niet alleen maar aan je beeldscherm geplakt zit. Je gaat er ook op uit, op zoek naar het fundament van jouw bedrijf.

Gun jezelf rust, ruimte en creativiteit en ga met ons mee naar Vlieland, waar jij je volledig kan focussen op het fundament van je bedrijf. 

Vond je deze tip leuk?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest
Helga mediteert op een duin op Vlieland tijdens workation
Meer plezier en focus

De kracht van het wad

Wij waren weer op Vlieland, zoals ieder jaar, een paar dagen werken, genieten, relaxen, ideeën bedenken. Het is juni 2021

Lees meer
Shopping Basket