Ik geloof in de kracht van verhalen. Al vanaf het begin der tijden is dat de manier waarop we communiceren. We vertelden elkaar verhalen bij het licht van de vlammen in de grot en leerden zo wijze levenslessen. In de Middeleeuwen brachten rondreizende verhalenvertellers en marktkooplieden het nieuws naar de marktpleinen van dorpen en steden.
Storytelling
Vraag je je af of storytelling iets is voor jou, je werk of je bedrijf? Het antwoord daarop is volmondig: ja! Wat je met de beste PowerPoint Presentatie, flitsende grafieken en indrukwekkende cijfers niet bereikt, bereik je wel met een verhaal: boeien, verbinden en vertrouwen.
Tip: Zintuigen
In een echt verhaal gebruik je al je zintuigen. Je kan vertellen op welke datum je precies besloot om ondernemer te worden of om die carrièreswitch te maken. Veel beter is het om te vertellen over die baan waar je elke ochtend met moeite voor je bed uit kwam en waar de koffie naar slootwater smaakte, waarbij de rillingen je over de rug liepen. Vertel over het moment dat je je laatste slok lauwe koffie achterover had geslagen, na weer een eindeloze vergadering, hoe je je voelde, wat je zag toen je dacht: ‘Nu gaat het roer om!’
Zo begint een goed verhaal.
Hoe het niet moet
In dit filmpje zie je hoe een verkoper een gloednieuw product aan de man probeert te brengen; een innovatief idee dat de wereld compleet kan veranderen. Het lukt hem niet om zijn verhaal overtuigend te brengen. Hij vergat te vertellen hoe het voelt, ruikt en klinkt, wat het met hem doet en dat een gebraden kippetje lekkerder smaakt dan een rauwe kip. Denk even aan deze verkoper, de volgende keer als je iemand vertelt over jouw werk.
