nieuwsbrief vol tips en inspiratie - 11 september 2020

Wij gaan naar ga je mee?

Tips van ondernemers voor ondernemers

Tip van Helga en Trea

Denk na over de grote waarom-vraag

Succesvolle ondernemers hebben het niet (direct) over hun producten en diensten. Succesvolle ondernemers vertellen veel liever over hun passie en waarom ze daar zo blij van worden. Zij kennen hun ultieme doel, hun missie of, zoals wij het bij Platform 9 noemen, zij weten precies wat hun WAAROM is. Zij vertellen daarover, dragen dat uit en laten dat zien. Op hun website, tijdens netwerkbijeenkomsten, in gesprekken met (potentiële) klanten en in de manier waarop zij zich laten zien op social media. 

Tip: Stel jezelf de vraag:

Wanneer dacht ik voor het eerst: Ja! Ik word ondernemer! 

Ga er eens rustig voor zitten en denk terug aan dat ‘aha-moment’. Denk erover na tijdens een wandeling of een lange autorit. Waarom dacht je dat op dat moment? Waar was je toen je dat dacht, wat was de aanleiding en welk gevoel had je daarbij? Het beantwoorden van deze vragen brengt je bij jouw (echte!) WAAROM. Waarom dat zo belangrijk is? Het helpt je bij het maken van keuzes: wie is mijn ideale klant, hoe moet mijn website eruit zien, hoe zet ik social media in met impact én bij je volgende pitch! Door bij al die middelen en keuzes uit te gaan van je eigen, unieke en echte WAAROM run jij je bedrijf met plezier én succes. Daarom dus!

Het 'aha-moment' van Anita

Toppop Yeah!

Videomaker Anita Janssen vertelt over het moment dat ze wist dat ze ‘iets’ met video wilde gaan doen:

“In havo 4 had ik een themaweek radio en televisie. Ik geloof dat ik school toen voor het eerst leuk vond. Hoogtepunt was een bezoek aan Toppop. Ik deed heel cool (dacht ik), maar ik vond het echt geweldig. Ik had meer oog voor de camera’s en hoe het programma in elkaar werd gezet, dan voor de artiesten. Toen wist ik dat ik iets met video wilde gaan doen, dat is televisiejournalistiek geworden. Nooit spijt van gehad, sterker nog: iedere dag is nog steeds een feestje. Helemaal nu Toppop weer even wekelijks terug is op televisie…!”

Foto: Toppop – AvroTros

Workshops
Over Anita

Tip van Liesbeth

Wees concreet

Stel, op jouw website staat als belangrijkste boodschap: Wij ontzorgen onze klanten op elk gebied van arbodienstverlening. Boven mijn hoofd hangen dan al 10 vraagtekens. Wie zijn ‘we’? Kan ik ergens op jouw website foto’s en namen vinden van jouw team? En wat doen jullie dan precies om mij te ‘ontzorgen’ (wat dat dan ook is…) ‘op elk gebied van arbodienstverlening’. Lever je bedrijfsartsen en casemanagers of richt je je op veiligheid? Als drukke ondernemer heb ik natuurlijk geen tijd om dat allemaal uit te zoeken. Wees daarom concreet! Laat in 1 oogopslag zien wie je bent, wat je doet en wat het resultaat is. Die ene oogopslag duurt 3 tot 7 seconden. In die korte tijd beslist de bezoeker of hij meer wil weten of toch naar de website van de concurrent gaat. 

Workshops
Over Liesbeth

Agenda

1 oktober: Verkoopteksten

Je wilt de bezoekers van je website op een respectvolle manier overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen. Je wilt meer leads en betalende klanten via je website. Heb je geen idee hoe je een overtuigende verkooptekst schrijft? Leer in deze workshop overtuigen met respect en schrijf een verkooptekst op de manier die bij jou past.

9 oktober: Moneymindset

Een gezond financieel fundament is noodzakelijk voor een succesvol bedrijf. In een interactief en begrijpelijk programma behandelt Mariska belangrijke financiële vragen en valkuilen. Deze workshop brengt je rust en overzicht, zodat jij vooral weer lekker bezig kunt zijn met waar jij het allerliefste mee bezig bent binnen je bedrijf.

Nieuws

Terug naar Vlieland

Elk jaar stappen wij in Harlingen op de boot die ons naar ons favoriete eiland brengt. Wij hebben er gelachen en gehuild, maakten lange strandwandelingen en minder lange fietstochten, keken naar de ondergaande zon of zagen het licht worden en we vierden er ons 40-jarig vriendschapsjubileum met vrienden en familie. Bij de zoveelste allermooiste ondergaande zon die we ooit zagen, bedachten we een plan. Hoe gaaf zou het zijn om met onze kennis en ervaring een training te ontwikkelen, waarin deelnemers hun eigen website bouwen op Vlieland? Het plan kreeg in april 2019 vorm en inhoud en we noemden het Platform 9. We werden meegezogen in een flow van inspiratie, enthousiasme en samenwerking. Platform 9 groeide harder dan wij voor mogelijk hielden en in het voorjaar van 2020 hadden we een prachtige serie workshops voor én door ondernemers én hadden we een trainingsweek in Spanje georganiseerd. Toen sloeg corona toe en moest de rem erop. Inmiddels zijn we gestart met een (nog completer) programma, maar een trainingsweek in Spanje is nog steeds geen optie. En opeens wisten we het. We moeten terug naar ons oorsponkelijke plan, het plan waar het allemaal mee begon: die gave training op de plek die voor ons zo belangrijk is: Vlieland! De familie Figee van Hotelletje de Veerman deelde ons enthousiasme, dacht met ons mee en in amper twee dagen was het geregeld. 

Wij gaan naar Vlieland, ga je mee?

Gun jij jezelf de rust, ruimte en creativiteit om op Vlieland je website te bouwen? Wij nodigen je uit om met ons mee te gaan. Op dit inspirerende eiland met de gastvrijheid van Hotelletje de Veerman aan het rustgevende wad bouw en ontwerp jij in 5 dagen jouw website, met professionele teksten in jouw eigen stijl, inclusief een professionele fotoshoot. Wij hebben een compleet verzorgde week georganiseerd die we feestelijk afsluiten met de lancering van jouw website. 

"Bij de zoveelste allermooiste ondergaande zon die we ooit zagen op Vlieland, bedachten we een plan."

Review: Communiceer met kleur

Dries van Kaam over de workshop Communiceer met kleur op 21 augustus: "Ik heb de workshop 'Communiceer met kleur’ gevolgd van Chanine Krisman. In haar workshop heb ik ervaren welke kracht kleuren hebben en hoe je dit direct inzetbaar kan maken voor je eigen presentatie en branding. Leerzaam!"

Review: Storytelling

Astrid Palthe over de workshop Storytelling op 2 september: "Ik had mijn missie duidelijk op papier staan, dacht ik… Totdat Trea ging uitleggen hoe storytelling in elkaar zit, welke bouwstenen je daarvoor kunt gebruiken. Hele praktisch beeldende voorbeelden die mij geïnspireerd hebben. En nu? Nu leeft mijn missie en is het echt mijn verhaal geworden."

Wake-up

Platform 9 bij de Digital Wake-up op 3 september bij PEC Zwolle.

Fotoalbum

  • Foto’s Communiceer met kleur: Liesbeth van Asselt, Webrendement
  • Foto’s Storytelling: Christien Bruidegom, Studio Puur

Weekendtips

Het is weekend! Na een week keihard ondernemen is het nu tijd voor ontspanning. Nog geen idee wat je gaat doen? Wij hebben een aantal tips voor je verzameld. Fijn weekend!

Lekker lezen

Het boek Tenteneiland Vlieland van Titeke van Wijngaarden neemt je mee door de geschiedenis van het kamperen op Vlieland vanaf 1900. Het boek is lekker vlot geschreven en staat vol boeiende feiten en prachtige oude foto’s. Wist je dat er tot 1932 geen veerboot rechtstreeks naar Vlieland ging? Midden op de Waddenzee moest je met je loodzware tent en kampeerbenodigdheden over een wiebelige loopplank van de Terschellinger boot de ‘Prinses Juliana’ naar het motorbootje ‘Vlieland’. Als het koud was brandde er een kachel op het Spartaanse bootje met de bijnaam ‘hobbelende geit’.

Lekker kijken

Nu in de bioscoop: Misbehaviour, een film over de vrouwenbeweging in Engeland. Toen in 1970 de Miss World-verkiezingen in Londen plaatsvonden, zaten ook leden van de vrouwenbeweging in de zaal, gewapend met waterpistolen en zakken meel. Zij keerden zich luidruchtig tegen de ‘vrouwenkeuring’. Luchtig en met humor laat de film zien hoe feminisme wereldwijd op de kaart werd gezet. Maar het was ook de eerste Miss World-verkiezing met een zwarte deelneemster uit Zuid-Afrika. Zij won en daarmee gingen er voor haar juist deuren open. 

Lekker uit

Als je toevallig een keer op Vlieland bent, reserveer dan een plekje op de Vliehors Expres. Deze brengt je naar de Vliehors, oftewel de Sahara van het Noorden. Onderweg stopt de Vliehors Expres bij het Reddingshuisje. Wat  vroeger een vluchtplaats was voor gestrande drenkelingen, is nu ingericht als juttersmuseum. Sinds 1997 is het één van de officiële trouwlocaties op Vlieland en staat wereldwijd in de top 10 van mooiste trouwlocaties. En als je op de punt van de Hors bent aangekomen, zie je vrijwel altijd zeehonden. 

Het nieuws van Platform 9

Platform 9 maken wij samen met onze Platform 9 Partners, voor én door ondernemers. Wil je nooit meer onze tips en aanbiedingen missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Helga en Trea

Delen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Oud nieuws

Quote